cari maklumat di sini

Your Ad Here

Sunday, July 25, 2010

Rakyat asing guna subsidi kerajaan..!!

BARU-BARU ini, ada ura-ura kemungkinan mewujudkan skim kesihatan di negara ini disebabkan kos kesihatan yang semakin meningkat. Bagaimanapun, sebagai rakyat Malaysia yang sedikit sebanyak memahami sistem kesihatan negara, saya mendapati ada permasalahan yang menyumbang kepada jumlah perbelanjaan tinggi dalam bidang kesihatan iaitu kos perubatan untuk rakyat asing.

Mereka datang ke negara kita semata-mata untuk mendapatkan rawatan perubatan. Warga asing ini tidak bekerja atau menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara tetapi subsidi perubatan diberi kepada mereka.

Contohnya, di Johor, ramai rakyat Indonesia dan Singapura mendapatkan rawatan di klinik kerajaan. Dengan bayaran murah, mereka mendapatkan ubat yang mahal. Ada juga yang mendapatkan rawatan di klinik pakar untuk penyakit kronik dan tentu ubatnya mencecah ribuan ringgit setiap tahun.

Mereka diberi temu janji untuk datang rawatan susulan. Alangkah baiknya kita! Sedangkan temu janji saya untuk berjumpa doktor pakar mengambil masa berbulan-bulan. Daripada perbualan saya dengan seorang rakyat Singapura, beliau datang mendapatkan rawatan sakit kulit bertahun-tahun lamanya kerana rawatan kita terlalu murah.

Selain itu, ada juga sebilangannya yang datang bertujuan mendapatkan rawatan di hospital swasta di sini, tetapi kemudian dirujuk ke hospital kerajaan kerana mereka tidak mempunyai keupayaan mendapat rawatan di hospital swasta.

Jika ini berlaku, ia bukan saja menyebabkan penyalahgunaan subsidi kerajaan, tetapi juga menyebabkan penurunan kualiti dalam merawat rakyat sendiri dari segi masa yang diberikan untuk merawat rakyat asing dan yang pasti ketidakselesaan rakyat sendiri. Tidak sepatutnya temu janji diberi kepada rakyat asing di klinik kerajaan dan ruang serta masa di hospital kerajaan untuk rakyat asing.

PENERIMA SUBSIDI

Johor Bahru

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

akhbar on line

Your Ad Here