cari maklumat di sini

Your Ad Here

Thursday, June 30, 2011

Tipu Dan Terus Menipu....SPR Mahu Guna Sistem Biometrik Bukan Dakwat Kekal....!!!

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkan bahawa badan itu akan menggunakan sistem biometrik atau teknik imbasan ibu jari bagi mengenal pasti dan mengesahkan identiti pengundi pada Pilihan Raya Umum ke-13 kelak.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof,Abdul Aziz berkata, penggunaan sistem biometrik lebih sesuai kerana sistem itu tidak memerlukan pindaan Perlembagaan berbanding dengan menggunakan dakwat kekal. Beliau juga mendakwa sehingga ini, SPR tidak pernah menerima aduan atau petisyen yang mendakwa pengundi mengundi lebih daripada sekali, seperti dakwaan sesetengah pihak kononnya pilihan raya diadakan secara tidak bersih.

SPR tidak boleh menghalang seseorang daripada menunaikan tanggungjawab mengundi semata-mata kerana ada dakwat kekal pada jari mereka kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan,” katanya. 

Penggunaan dakwat kekal jauh berganda-ganda lebih murah daripada penggunaan biometrik. Malah penggunaan dakwat kekal lebih efektif dari segi pemantauan - semua petugas/pemerhati boleh memeriksa/melihat jari pengundi. Mengapa SPR mahu menggunakan sistem biometrik? Adakah kerana berita di bawah ini?

 

Tiada pengundi mengundi lebih daripada sekali? Jika begitu, SPR perlu menjawab dakwaan bekas tentera ini:

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

akhbar on line

Your Ad Here