cari maklumat di sini

Your Ad Here

Monday, May 10, 2010

lembu hitam...oh tidakkkkk......

Koperal polis didakwa sebab kematian Aminulrasyid


ANGGOTA polis berpangkat korperal, Jenain Subi, 48, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, menyebabkan kematian Aminulrasyid Amzah, 15, kira-kira jam 1.10 pagi pada 26 April lalu, dan minta dibicarakan

SHAH ALAM: Seorang anggota polis berpangkat korperal dituduh di Mahkamah Sesyen di sini sebentar tadi kerana menyebabkan kematian seorang remaja berusia 15 tahun, Aminulrasyid Amzah, akhir bulan lalu.

Jenain Subi, 48, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, menyebabkan kematian Aminulrasyid kira-kira jam 1.10 pagi pada 26 April lalu, dan minta dibicarakan.

Dia yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, di sini.



Jenain yang tiba di kompleks Mahkamah Sultan Abdul Aziz Shah kira-kira jam 11.30 pagi tadi, dikawal ketat anggota polis selepas dia ditahan beberapa jam sebelum itu.

Kes kamatian Aminulrasyid pada awal pagi Isnin, 26 April lalu mendapat liputan meluas dan kecaman masyarakat selepas remaja itu mati terkena tembakan di kepalanya ketika dikejar anggota peronda yang sebelum itu sudah mengarahkan remaja yang memandu kereta Proton Iswara, berhenti.

Hakim M Gunalan menetapkan RM10,000 jaminan ditawarkan kepada tertuduh dengan seorang penjamin serta menetapkan tarikh 10 Jun ini sebagai tarikh sebutan.

Peguambela Salim Bashir pula memohon supaya ikat jamin ditetapkan pada kadar yang berpatutan kerana Jenain mempunyai empat orang anak yang masih kecil.
Katanya, Jenain yang masih lagi seorang anggota polis tidak berpeluang untuk melarikan diri dan mahkamah juga perlu mengambil kira beliau akan ditahan reman sehingga perbicaraan selesai jika gagal membayar jaminan itu.

Sambil memohon kepada mahkamah supaya tidak terdorong dengan pandangan masyarakat berhubung kes itu, beliau berkata anak guamnya itu hanya mampu membayar jaminan antara RM6,000 dan RM7,000 saja.

Hakim M Gunalan kemudian memutuskan supaya Jenain dikenakan ikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 10 Jun ini sebagai tarikh sebutan kes.

Jenain yang menyertai pasukan polis pada 1985 sebelum ini pernah bertugas di mahkamah, dan semasa kejadian beliau adalah anggota polis peronda di Ibupejabat Polis Daerah Shah Alam.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

akhbar on line

Your Ad Here