cari maklumat di sini

Your Ad Here

Wednesday, September 8, 2010

daif....Pendam hasrat ke sekolah



TANJUNG AGAS – Bapa kepada tiga anak, Abu Bakar Shahbudin, 69, hanya mampu pasrah dengan kehidupannya sekarang yang lumpuh separuh badan sehingga tidak mampu menanggung kehidupan keluarganya.

Akibat daripada itu, keperluan kehidupan mereka sekeluarga kini digalas isterinya, Mutiana Sadili, 46, menjadikan kehidupan mereka tidak sebaik orang lain.

Lebih malang, tiga anaknya berusia antara sembilan hingga 14 tahun tidak bersekolah.

Abu Bakar berkata, dahulu kehidupannya bersama isteri yang juga perkahwinan keduanya bahagia walaupun hidup dalam kesederhanaan, namun berubah sedikit demi sedikit dan semakin teruk apabila lumpuh separuh badan.

“Anak sulung pernah sekolah sehingga Tahun Empat dan terpaksa berhenti sekolah atas sebab kesempitan hidup.

“Sekarang ini apabila kami mahu daftarkan mereka semua untuk kembali ke sekolah pelbagai kekangan timbul dan akhirnya ketiga-tiga anak saya tidak bersekolah,” katanya,

Menurutnya, ada yang menyatakan perkahwinan dia bersama wanita Indonesia menjadikan urusan itu sukar namun ia tidak logik.

“Anak saya mempunyai surat beranak tetapi urusan untuk persekolahan mereka sukar menyebabkan mereka tidak bersekolah.

“Anak kini hanya belajar membaca dan menulis di rumah, bagaimanapun diakui walaupun anak sulung sudah berumur 14 tahun tetapi tahap penguasaannya untuk membaca amat rendah berbanding rakan seusianya yang mendapat pendidikan baik,” katanya.

Abu Bakar berkata, kehidupannya hanya bergantung kepada bantuan Baitulmal yang disalurkan tetapi ia tidak menentu.

“Isteri saya adalah warga Indonesia dan amat sukar mencari pekerjaan berikutan dia tidak mempunyai kad pengenalan.

“Bukannya tidak mahu memohon kad pengenalan tetapi tidak diluluskan atas beberapa sebab yang diberikan pihak berkenaan,” katanya.

Menurutnya, walaupun dia mengalami lumpuh separuh badan, namun sekarang ini, dia tidak pernah mengambil sebarang ubat-ubatan atau membuat sebarang rawatan berikutan kekangan kewangan.

Sementara itu, Mutiana berkata, keluarganya masih belum dapat membuat apa-apa persiapan bagi sambutan hari raya yang akan menjelang beberapa hari lagi.

“Kehidupan kami sama sahaja sama ada hari biasa ataupun hari raya.

“Saya juga mengucapkan terima kasih atas keprihatinan mereka yang datang membaik pulih rumah ini serta menghulurkan bantuan,” katanya.

Abu Bakar dan keluarganya kini menetap di rumah pusaka arwah ibu bapanya dengan keadaannya sungguh uzur serta usang.

Bumbung rumah sudah bocor dan rapuh sementara struktur kayu serta dinding telah reput dimakan anai-anai.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

akhbar on line

Your Ad Here